THE CYBER STOKIST, WHERE THE RETURN TO NATURE BEGINS.

MENGAPA FUEL INJECTION PERLUKAN ALAT MAP/EFIE?

Semua kereta yang mempunyai fuel injection adalah di lengkapi dengan ECU atau kumputer kecil yang mengawal mixture fuel dan udara. Kawalan ini di buat melalui signal yang ada dalam Oxygeb Sensor yang di letakkan dekat dgn hujung exhaust hampir dgn injin blok di mana ia akan mengesan percampuran udaran dan fuel selepas pembakaran. Dari kilang pembuat kereta lagi telah di tentukan kadar tertentu untuk mixture tersebut. Jadi jika dipasang apa jua alat yang menambahkan intake bukan fuel sepeti udara atau gas hydrogen, sensor itu akan mengesannya dan akan memberi arahan untuk menambah fuel selayak dgn penambahan itu mengikut perkadaran yang telah ditetapkan itu. Oleh kerana ini kebanyakan kereta tidak akan mendapat penjimatan yang sepatutnya walaupun pun menggnakan gas hydrogen. Pun begitu ada kereta yang oxygen sensornya tidak begitu sensitif kepada pertambahan, mungkin boleh mendapat penjimatan tanpa memasang MAP/EFIE dengan cara memasang ‘spacer’ atau membalut oxygen sensor itu dgn alluminium foil sahaja.

Alat MAP/EFIE dipasang dengan membuat ‘bypass’ kepada cable signal dari oxygen sensor ka ECU tadi. Peranan alat MAP/EFIE ini sebenarnya adalah mengawal voltage arus signal itu supaya memberitahu bahawa keadaan masih lagi ‘lean mixture’ walaupun gas hydrogen dah masuk! Dengan kata lain alat ini ‘menipu’ ECU dengan memberitahu bahawa jangan curah fuel masuk kerana tak ada apa apa bahan bakar baru yang masuk, sedangkan bahan akar baru iaitu hydrogen gas telah pun masuk !!! Dengan yang demikian, fuel masih lagi ‘lean mixture’, dan pembakaran dibantui hampir separuh atau lebih oleh gas hydrogen. Sebab itulah penjimatan tinggi akan berlaku kerana kereta anda hanya menggunakan separuh atau lebih bahan bakarnya bukan dari tangki fuel anda.

Dalam keadan pemanduan menggunakan HB anda boleh memilih pemanduan bagi dalam bandar ‘city driving’ dan untuk pemanduan lebuhraya, anda gunakan “highway driving’. Jika anda mahu kembali kepada asal, anda hanya ‘off’kan alat tersebut dimana signal dari oxygen sensor dibebaskan dan tidak melalui ‘bypass’ lagi. Kaedaan asal ini digunakan juga apabila air dalam electrolizer kering dan anda tidak sempat ‘top-up’.

10 Comments »

  1. alat ni pun ada jaminan? Bagaimana ia berfungsi semasa pilih highway atau city driving?

    Comment by azarudin — July 10, 2008 @ 1:30 pm

  2. Salam bro..
    nak tanya pasal MAP/EFIE utk bypass signal dari 02 sensor ke ECU.Saya pakai Waja.Member saya pakai Gen 2.Ada member cakap 02 sensor ada 2 jenis.Satu jenis bagi signal ke ECU dalam bentuk voltage dan satu jenis lagi dalam bentuk frekuensi atau pulse kepada ECU.Jadi untuk HHO kit yang encik jual adakah boleh disesuaikan untuk kedua-dua jenis 02 sensor ni..Sebab member saya dah try pasang HHO GENERATOR+ MAP circuit kat GEN2 dia tapi bukan lagi save..lagi lahap minyak adalah..sebab 02 sensor dia dari jenis air flow yang bagi signal dalam bentuk frekuensi kpd ECU bukan dari jenis voltage diffrential seperti yang ada pada wira dan iswara EFI.So MAP tu tak berkesan untuk cheat 02 sensor dan ECU..so macammana dengan kit yang bro jual ni??

    Comment by Ahmad Nazaruddin — July 20, 2008 @ 8:59 am

  3. En Azaruddin, jawapan komen anda pada 10 Jul ada kat tajuk Pertanyaan Lazim.
    Utk jawapan komen pada 20 Jul,saya perlu banyak fakta:
    1. kat mana dia pasang gas output paip tu. Kalau ada gambar lagi bagus.
    2. kalau boleh tengok wiring digram macamana dia sambungkan/baypass wire dari sensor to ke ECU
    3. alat yang dia pasang tu MAP atau EFIE?

    Comment by cyberstokist — July 20, 2008 @ 11:13 pm

  4. Oh ya, macm mana dia tunekan MAP/EFIE tu?

    Comment by cyberstokist — July 20, 2008 @ 11:17 pm

  5. ENCIK MACAM MANA NAK TUNEKAN MAP SENSOR. ADAKAH DENGAN MENGGUATKAN VOLUME KEPADA MAXSIMA UNTUK MENGGURANGKAN PENJIMATAN MINYAK

    Comment by zuria — August 4, 2008 @ 1:28 am

  6. Sdra,
    MAP di tune dalam perjalanan(test drive) dan di tandakan. That’s all. Satu untuk city driving dan satu lagi tanda untuk highway.

    Comment by cyberstokist — August 4, 2008 @ 1:40 am

  7. Ya betul tu macamana dengan kereta Pesona perlu ker pasang MAP atau EFIE? harap berilah jawapan dengan segera..Terima Kasih…

    Comment by johari — May 22, 2010 @ 7:57 pm

  8. saya berminat utk memasang hho ini pada toyota unser auto 1.8 lgx.berapa kos keseluruhan dan apakah alat utk by pass efi diperlukan?

    Comment by fahmi — September 11, 2012 @ 1:56 am


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

    December 2016
    M T W T F S S
    « Oct    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    262728293031  

    water for fuel, guna air ganti minyak.

    Blog Stats

    • 97,556 hits

    Top Clicks

    • None
%d bloggers like this: